Het bevorderen van innovatief werkgedrag van opleiders bij Railcenter doorde inzet van appreciative inquiry
Het bevorderen van innovatief werkgedrag van opleiders bij Railcenter doorde inzet van appreciative inquiry
Samenvatting
In dit onderzoek wordt in beeld gebracht in hoeverre een leertraject op basis van appreciative inquiry voor opleiders bij Railcenter bijdraagt om in de praktijk tot innovatief werkgedrag te komen. Zes opleiders hebben gedurende een periode van drie maanden deelgenomen aan het leertraject ‘Railcenter van de toekomst’. Tijdens het leertraject hebben ze vier bijeenkomsten op basis van appreciative inquiry gevolgd en hebben ze gebouwd aan een veranderinitiatief waarmee ze daadwerkelijk in de praktijk aan de slag zijn gegaan. Tijdens het gehele onderzoek is er op verschillende manieren data verzameld. De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat het leertraject een positievebijdrage heeft geleverd aan het in gang zetten van verandering bij de deelnemende opleiders. De opleiders hebben zowel tijdens de bijeenkomsten als in de periode waarin ze met het veranderinitiatief in de praktijk aan de slag zijn gegaan innovatief werkgedrag vertoond. Om in de dagelijkse praktijk tot innovatief werkgedrag te komen ervaren ze echter nog een aantal belemmeringen zoals sturing,ondersteuning en stimulering vanuit de organisatie. Vanuit het management kan hierop worden ingespeeld door aandacht te besteden aan innovatieve gedragingen en ondersteuning van medewerkers en te zorgen voor een positief en veilig werkklimaat.
Organisatie | Aeres Hogeschool |
Afdeling | Leren en Innoveren |
Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
Railcenter | |
Datum | 2024-06-30 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |