Van incheck tot inzicht
Van incheck tot inzicht
Samenvatting
In dit onderzoek is verkend in hoeverre Aviation Labs bijdragen aan de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden bij eerstejaars studenten van de opleiding Steward/Stewardess aan MBO College Airport. Vanuit theorieën over zelfregulatie zijn vijf Labs ontworpen waarin studenten, via projectgestuurd onderwijs, werken aan zes zelfregulerende vaardigheden; plannen, inzet, self-efficacy, monitoring, reflectie en evaluatie. Tijdens dit onderzoek volgden studenten de eerste drie Aviation Labs. Studenten vulden vooraf en na afloop een vragenlijst in over hun leerstrategieën. Ook zijn zes studenten geïnterviewd aan de hand van vignetten om zicht te krijgen op hoe zij hun leren ervaren. Uit de vragenlijst bleek geen duidelijk verschil tussen de begin- en eindmeting. Er was zelfs een lichte daling zichtbaar. Tegelijkertijd gaven studenten in de interviews aan dat zij actiever leerden plannen, terugblikken en zelfstandig werken. De verschillen tussen beide databronnen kunnen erop wijzen dat zelfregulerende vaardigheden wel worden gestimuleerd, maar nog lastig te meten is. De resultaten laten zien dat Aviation Labs het zelfregulerend leren kunnen stimuleren, vooral als daar expliciete begeleiding bij wordt geboden. Het is aan te raden om verder te onderzoeken wat het langdurige effect is van deze aanpak.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| MBO College Airport | |
| Datum | 2025-06-10 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























