De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Is er plek voor differentieel leren in de gymzaal?

Open access

Is er plek voor differentieel leren in de gymzaal?

Open access

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken of er een verschil is in leereffect bij 60 leerlingen tussen de 14 en de 16 jaar, die met een differentiële of traditionele leermethode les hebben gekregen in de set-shot bij basketbal en hebben deelgenomen aan een zesdelige lessenreeks. Daarnaast is onderzocht welke leermethode beter toepasbaar is in een wedstrijdsituatie en beter bestand is tegen vermoeidheid. De leerlingen van het Fioretti College en de Gooise Praktijkschool werden verdeeld in een differentiële- en een traditionele groep. Er waren in totaal zeven lessen die de leerlingen kregen. In de eerste les werd de nulmeting uitgevoerd om het begin niveau vast te stellen. In les twee, drie, en vier werd er geoefend in de set-shot. In les vijf vond de eindmeting plaats. Les zes werd de retentietest gedaan om vervolgens in les zeven de transfertest uit te voeren. Voor het beantwoorden van de hoofdvraag is er gebruik gemaakt van de repeated-measures ANOVA, indien er een significant hoofdeffect werd gevonden zijn de verschillende testen nulmeting, eindmeting en retentietest met elkaar vergeleken. Indien er tussen deze testen een interactie-effect gevonden wordt is er gebruikt gemaakt van posthoc testen, namelijk de independent en de paired samples t-test. Uit de independent samples t-test is het verschil tussen beide groepen, traditioneel en differentieel, bij de nul- en eindmeting niet significant (p= 0,181), het verschil tussen de nulmeting en retentietest was significant (p=0,49) net zoals het verschil tussen de eindmeting en retentietest (p=0,012). Het verschil tussen eindmeting en retentietest was significant (p<0,001). Bij de differentiële groep was het verschil in nulmeting en retentietest en eindmeting en retentietest ook significant (p<0,001). Het verschil in retentie- en transfertest van de beide groep was significant (p<0,001). Uit dit onderzoek kan er geconcludeerd worden dat de differentiële leermethode ten opzichte van de traditionele leermethode een groter leereffect heeft opgeleverd bij de leerlingen om de set-shot te verbeteren in een wedstrijdsituatie waarin vermoeidheid een rol speelt.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk