Verhalen over verandering
een narratief onderzoek naar de manier waarop leraren omgaan met veranderingenVerhalen over verandering
een narratief onderzoek naar de manier waarop leraren omgaan met veranderingenSamenvatting
In de komende schooljaren staan leraren voor ingrijpende veranderingen zoals de invoering van nieuwe eindtermen. In dit onderzoek werd geluisterd naar de verhalen van negen leraren uit drie schoolcontexten over hoe zij omgaan met veranderingen. Via het narratieve reflectieproces van living, telling, retelling en reliving (Huber et al., 2013), ondersteund door interviews en een verhalenworkshop, werd deze betekenisgeving zichtbaar gemaakt. De data werden zowel thematisch, narratief en participatief geanalyseerd met bijzondere aandacht voor het persoonlijk interpretatiekader (Kelchtermans, 2023) en de veranderbereidheid (Metselaar et al., 2018). De resultaten tonen aan dat de manier waarop leraren met veranderingen omgaan, minder te maken heeft met het niet willen of moeten, maar vooral met het kunnen, hun gevoel van competent zijn. De bereidheid om veranderingen aan te pakken wordt in belangrijke mate bepaald door de balans tussen hoe leraren zichzelf zien (zelfbeeld) en hoe ze kijken naar hun onderwijstaak (taakopvatting). Hoe beter deze in evenwicht zijn, hoe groter het zelfwaardegevoel. Contextuele factoren zoals tijd, samenwerking en leiderschap kunnen deze balans ondersteunen of onder druk zetten. Dit onderzoek toont aan dat het vertellen, hervertellen, het delen en luisteren naar verhalen van leraren een krachtige motor kan zijn om leraren beter te laten omgaan met toekomstige veranderingen.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| DHOS Brugge | |
| Taborschool Sint-Maria-Aalter | |
| VBS Lo-Pollinkhove | |
| SMDB De Ark Kortrijk | |
| Datum | 2025-06-19 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























