Zelfregulerend leren bevorderen bij leertaken
praktijkonderzoek naar ervaringen van leerlingen en lerarenZelfregulerend leren bevorderen bij leertaken
praktijkonderzoek naar ervaringen van leerlingen en lerarenSamenvatting
Leraren uit een basis- en een secundaire school ervaren dat leerlingen moeilijkheden ondervinden met zelfregulerend leren (ZRL) bij specifieke leertaken. Hoewel er binnen beide praktijkcontexten sporen aanwezig zijn om ZRL te bevorderen, komt dit moeizaam van de grond. Via een in co-creatie opgezette lessenreeks met kenmerken van ZRL, gebaseerd op een door de onderzoekers ontwikkeld werkmodel dat was opgebouwd rond de OVUR-methode met bijbehorende leerstrategieën, werd nagegaan hoe zowel leraren als leerlingen dit traject ervaren. Hierbij ging bijzondere aandacht uit naar bevorderende en belemmerende factoren alsook naar mogelijkheden voor duurzaam gebruik op lange termijn. Interviews met leraren en leerlingen brachten deze ervaringen in kaart. De resultaten tonen aan dat de interventie een positieve en betekenisvolle invloed heeft. Leraren geven hun rol bewuster en meer coachend vorm om ZRL te ondersteunen; leerlingen ervaren meer zelfstandigheid en inzicht bij het uitvoeren van leertaken. Tegelijk komen obstakels aan het licht die de ontwikkeling van ZRL belemmeren. De analyse toont gemeenschappelijke ervaringen én variaties naargelang praktijkcontext, leeftijdsgroep en leertaak. Een belangrijke conclusie is dat flexibiliteit noodzakelijk is voor duurzame implementatie van OVUR met leerstrategieën. De studie levert praktijkgerichte aanbevelingen op voor de verdere doorontwikkeling van het werkmodel in functie van langetermijnverankering.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| MMI-basisschool Kortemark | |
| Sint-Paulusschool Waregem, campus college | |
| Datum | 2025-06-10 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























