De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Mijn meesterstuk gaat over het motiveren van leerlingen. Ik heb voor dit onderwerp gekozen, omdat ik in de praktijk motivatie- en gedragsproblemen ervaar. Veel kinderen zijn in het verleden in het reguliere basisonderwijs vastgelopen. Daardoor is het zelfvertrouwen en de motivatie bij veel kinderen afgenomen.

Tijdens een studiedag heb ik kennisgemaakt met meervoudige intelligentie. In mijn meesterstuk heb ik willen onderzoeken of de leerlingen van mijn klas te motiveren zijn voor de methode De Grote Reis volgens het principe van meervoudige intelligentie.
De theorie van meervoudige intelligentie is ontwikkeld door Howard Gardner. Volgens Gardner zijn er acht intelligentiegebieden: verbaal-linguïstisch, logisch-mathematisch, visueelruimtelijk, muzikaal-ritmisch, lichamelijk-kinestetisch, naturalistisch, interpersoonlijk, intrapersoonlijk. Ieder mens heeft zijn eigen intelligentieprofiel met sterkere en zwakkere gebieden. Er zijn verschillende visies met betrekking tot het aanbieden van werkvormen: het zo veel mogelijk ontwikkelen van één van de acht intelligentiegebieden, of het zo breed mogelijk aanbieden van vervormen die aansluiten bij de acht intelligentiegebieden. Dit wordt matchen, stretchten en vieren genoemd.

Meervoudige intelligentie is een middel dat valt onder het 'duurzaam leren'. Howard Garner heeft de theorie van 'five minds for the future' uitgewerkt. Hierbij onderscheidt hij vijf cognitieve bekwaamheden die bepalend zijn totsucces. De vijf bekwaamheden zijn: the disciplined mind, the synthesizing mind, the creating mind, the respectful mind en the ethical mind.

Ik heb de lessen meervoudige intelligentie toegepast op een
thema van de wereldverkenningmethode De Grote Reis , omdat ik merkte dat de leerlingen van groep Geel niet gemotiveerd waren. Om de beginsituatie te bepalen heb ik een meerkeuze vragenlijst gemaakt. Voor de eindevaluatie heb ik gebruik gemaakt van dezelfde vragenlijst. Met behulp van punten en rapportcijfers heb ik de motivatie in beeld gebracht.
Ook heb ik met behulp van verschillende vragenlijsten en testen de sterke en minder sterke gebieden van de leerlingen van groep Geel in beeld gebracht. Van twee leerlingen heb ik die gegevens uitgewerkt. Ik was van plan deze gegevens te gebruiken om de leerlingen te motiveren voor opdrachten die niet aansloten bij hun sterke intelligentiegebieden.
De leerlingen van groep Geel waren erg enthousiast over de werkvormen volgens 'meervoudige intelligentie. Dit was te merken aan hun positieve opmerkingen voor de lessen, hun motivatie, inzet en betrokkenheid tijdens de lessen en aan de resultaten van het evaluatieonderzoek. Tijdens de lessen heb ik de kennis van de vragenlijsten en testen niet hoeven gebruiken.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk